loading...
Co se tu dozvíte

Ovšem bez kalorií to také nejde. Lidské tělo potřebuje pro svůj život energii, kterou získá z jídla. Nejvíce energie obsahují tuky, 1g cca 38 kJ. Oproti tomu 1g sacharidů má cca 17 kJ a stejné množství energie obsahují bílkoviny.
Je to vlastně jednoduché. Abychom žili v rovnováze, měli bychom přijímat tolik energie, kolik jí vydáme. Chceme-li hubnout, příjem by měl být nižší než výdej. Je-li tomu naopak, není se co divit, že nám rostou špeky.

Hotové pokrmy
Chléb, pečivo
Fastfood
Cukry, sladidla
Důležitá energie

Téměř 70 procent energie využije naše tělo na základní tělesné funkce, říká se tomu bazální metabolizmus. Čím více jsme osvaleni, tím více energie spotřebuje naše tělo, aniž bychom se hýbali. Chceme-li zhubnout, měli bychom snížit energetický příjem na cca 6000kJ. V žádném případě by však neměl klesnout pod 4200kJ. Pak již hrozí vážné zdravotní potíže. Tabulky vám přehledně ukáží běžné potraviny a odeberou vám spoustu práce při důkladném studiu obalů. Do obchodu již přijdete řádně připraveni.

Nápoje
Bílkoviny

Bílkoviny – jsou pro tělo nesmírně důležité, tvoří základní stavební jednotku a budují svalovou hmotu. Velmi je ocení všichni, kteří hodlají shodit nadbytečná kila, i aktivní sportovci.

Ochucovadla
Ideální společník

Kalorické tabulky se stanou vaším ideálním společníkem při tvorbě zdravého jídelníčku, fitness programu i správného hubnutí. Průměrná žena by obecně měla přijímat denně kolem 8400 kJ. Muž pak více, kolem 10000kJ. Vždy je však potřeba kromě pohlaví zohlednit i věk (v mladším věku spalujeme rychleji), výška, fyzická zátěž, množství svalové hmoty a fyzická zátěž. Je jasné, že kdo celý den prosedí u počítače s minimálním energetickým výdejem, jeho jídelníček by měl být energeticky daleko méně náročný než jídelníček sportovce či člověka vykonávajícího těžkou manuální práci.

Ovoce
Tuky

Tuky – ani jim bychom se neměli vyhýbat. Jsou zásobárnou energie.

Ryby a korýši
Sacharidy

Sacharidy – dodávají tělu energii. Potřebujeme je pro mozkovou činnost, ovlivňují výkon svalů, rychle se vstřebávají a rychle nám dodají energii. Jsou pro naše tělo nezbytné, ovšem jejich velké množství se mění v tuky.

Sladkosti
Sledujte příjem
Z tabulek vyčtete také informace o dalších důležitých složkách potravy, jako jsou bílkoviny, sacharidy, tuky či vitamíny. Zjistíte, zda dodáváte svému tělu vše v potřebném množství a jestli je vaše strava pestrá. Díky tabulkám pochopíte, že taková tabulka čokolády o 2300kJ, kterou sníte, ani nevíte jak, vydá za celý oběd. A velká pizza o 3500kJ tvoří třetinu denního příjmu energie.
Zelenina
Získejte kontrolu

Kdo se kdy zabýval hubnutím a svou váhou, jistě narazil na pojem kalorie (kcal) nebo kilojouly (kJ), zkrátka jednotky, které vyjadřují energetickou hodnotu potravin.
Chcete získat kontrolu nad svým jídelníčkem? Pak kalorické tabulky jsou to pravé, co vám pomůže. Díky nim se zorientujete v tom, kolik energie přijmete, pochopíte, proč třeba přibíráte a budou vám skvělou berličkou při shazování přebytečných kil.

1kcal = cca 4,2 kJ